Want your
own Fotopage?








 

Image Hosted by FileHive.com
By: alfahanum md yunus

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Saturday, 7-Feb-2009 07:57 Email | Share | | Bookmark

 
 
 
View all 6 photos...


assalamualaikum...
jangan jemu ye... kakak asyik tunjuk roti jer...
memang selalu kene buat roti nih sebab kat sini tak banyak kedai jual roti yg macam ni...
selera kita orang msia mane nak sama dgn orang sini...
dok sini lah baru tau buat roti... kalau kat msia boleh beli je...





roti kacang merah

cara
1. sediakan doh ban manis asas (resepi seperti di bawah)
2. bahagikan doh kepada 50g sebahagian bentukkan menjadi bebola dan biar selama 10 minit
3. canaikan doh
4. potong jaluran di sebelah bahagian tapi tidak sampai terus putus ketepi
5. sapukan inti (resepi seperti di bawah)
6. gulung dari bahagian yg tidak di potong terus ke bahagian yg di potong
7. letak diatas dulang pembakar dan biar menaik selama 45 minit
8. sapu telur dan bakar pada suhu 190'C selama 12 - 15 minit

inti kacang merah

bahan
150g kacang merah (kakak guna kacang merah dalam tin)
800ml air
150g gula
40g mentega

cara
1. rebus kacang merah hingga lembut (kakak kisar utk menghancurkannya)
2. tambah gula masak hingga pekat
3. tambah mentega dan terus masak hingga pekat





roti kelapa

cara
1. sediakan doh ban manis asas (resepi seperti di bawah)
2. bahagikan doh kepada 50g sebahagian bentukkan menjadi bebola dan biar selama 10 minit
3. isikan inti ke dalam doh dan balutkan
4. canaikan menjadi rata
5. lipat menjadi 1/4 bulatan
6. potong setengah pembukaan di bahagian tengah doh
7. tarik permukaan dengan cermat bentukkan V dan menghala keatas supaya inti dapat di lihat
8. letak diatas dulang pembakar dan biar menaik selama 45 minit
9. sapu telur dan bakar pada suhu 190'C selama 12 - 15 minit

inti kelapa

bahan
60g mentega
150g gula
1 biji telur
150g kelapa parut kering

cara
1. putar mentega dan gula hingga lembut dan gebu
2. tambah telur dan putar hingga tidak berbintil
3. campur kelapa parut dan gaul hingga sebati
4. bentuk menjadi bebola lebih kurang 25g setiap satu





roti sosej

cara
1. sediakan doh ban manis asas (resepi seperti di bawah)
2. bahagikan doh kepada 50g sebahagian bentukkan menjadi bebola dan biar selama 10 minit
3. canaikan doh bubuh sosej di tengah dan lipat kedua-dua bahagian doh
(kakak guna 1/2 sosej setiap roti)
4. potong di bahagian yg bersosej sahaja menjadi seperti bentuk sikat
5. pusingkan bahagian pertama ke sebelah kanan dan bahagian kedua ke sebelah kiri sambil meratakannya
6. teruskan sampai ke bahagian akhir
7. letak di atas dulang pembakar dan biar menaik selama 45 minit
8. sapu telur bubuh sedikit sayur campuran di atas permukaan (kakak tak bubuh)
9. paipkan mayonis dan sos tomato (kakak paipkan sos cili je)
10.bakar pada suhu 190'c selama 15 minit

doh ban manis asas

bahan
A
480g tepung roti } (kakak guna 600g tepung gandum biasa utk menggantikan kedua2 jenis tepung ni)
120g tepung gandum }
110g gula
10g garam
20g susu tepung
4 sudu teh yis segera
B
1 biji telur
300ml air sejuk
C
60g mentega

cara
1. adun A hingga sebati
2. tambah B dan uli sehingga menghasilkan doh
3. campur C ke dalam doh dan terus menguli untuk menghasilkan doh yang lembut dan kenyal
4. tutup doh dengan plastik biarkan ia naik selama 50 - 60 minit atau berganda saiznya

* kakak gunakan satu adunan doh asas je untuk membuat 3 jenis roti ni... dapat 8 ketul setiap jenis roti...
banyak jugak kan utk kami 4 beranak





Sunday, 1-Feb-2009 12:14 Email | Share | | Bookmark

 
 
 
View all 13 photos...


20 jan 2009 - 22 jan 2009 anak kakak mengikuti year 7 ode (outdoor education) trip sekolahnye kics (khartoum international community school) ke satu kawasan yg berhampiran dgn piramid
ini lah antara gambar yg dapat di ambilnye semasa di sana


besama rakan2 year 7


perjalanan


kawasan perkemahan


bersama kawan2


matahari terbit


sekitar kawasan perkemahan


dengan gaya sendiri


dgn kawan dan cikgu


unta


piramid


kawasan piramid dari jauh


matahari hampir tenggelam


unggun api


Monday, 26-Jan-2009 15:37 Email | Share | | Bookmark

 
 
 


assalamualaikum...
hari ni kakak masak ringkas jer... nak cepat...
8.30 pagi pegi join taici... kesihatan kene jaga jugak...
10.00 pagi pegi souq beli sayur dan buah2
sebelum pegi taici kakak dah masak nasi dan daging masak lemak cili api tu...
takut tak sempat masak... sebab husband balik makan tengahari...
balik dari souq baru masak kacang buncis goreng dan ikan bilis goreng pulak...
kira ok lah tu kan...



daging masak lemak cili api

bahan
daging lembu (batang pinang- lembut dan cepat masak) - potong kecil
kentang
kunyit hidup
cili api
serai - di ketuk sedikit
lengkuas - di ketuk sedikit
daun kunyit
asam keping
santan
minyak
garam

cara
tumbuk kunyit hidup garam dan cili api
panaskan sedikit minyak tumis bahan2 tumbuk serai lengkuas dan daun kunyit
masukkan daging dan gaul rata
tambah santan dan asam keping
biar hingga daging masak
tambah kentang biar sampai kentang empuk



kacang buncis goreng

bahan
kacang buncis
bawang putih - di cincang
lada merah - di cincang
udang kering
minyak

cara
tumis bawang putih cili merah dan udang kering
masukkan kacang buncis
kacau hingga masak



goreng ikan bilis

bahan
ikan bilis
kacang tanah
bawang besar - di hiris
cili merah/cili api
minyak

cara
goreng ikan bilis hingga garing dan ketepikan
goreng kacang tanah hingga garing dan ketepikan
tumis bawang besar dan cili merah
masukkan ikan bilis dan kacang tanah yg telah di goreng tadi gaul rata



Wednesday, 21-Jan-2009 17:00 Email | Share | | Bookmark

 
 
 
View all 6 photos...


assalamualaikum...
hari khamis yg lepas pengerusi petronita di sudan menganjurkan perjumpaan di rumahnye...
tengoklah makanan2 yg kami bawa... banyak kan... macam2 ada...
ini lah gambar2 yg sempat kakak ambil hari tu...













Monday, 19-Jan-2009 18:54 Email | Share | | Bookmark

 
 
 
View all 6 photos...


assalamualaikum
1 januari 2009 yg lepas kami 9 keluarga pergi berkelah di tepi sungai nil
nama tempat tu kalaklah... angin kat situ sejuk... mungkin sebab musim sejuk sekarang ni
biasa lah berkelah... macam2 makanan ada... masing2 bawak makanan yg berlainan
kat sana kami bakar ayam.. udang.. karuf (kambing)... sampai penat lah makan...
seronok...















[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net