Image Hosted by FileHive.com
By: alfahanum md yunus

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  [2]  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Thursday, 15-Jan-2009 11:23 Email | Share | | Bookmark

 
 
 


kakak pernah beli patties ni di sebuah bakery kat sini... sedap
rasa teringin pulak nak buat sendiri
belek2 buku aneka pastri alex goh ternampak resepi cheesy patties ni
kakak pun mencuba... ini lah hasilnye
tapi rasenye kakak terlebih bakar... tengoklah... dah nak gelap warna intinye tu...

cheesy patties


cheesy patties

bahan pastri
250g tepung gandum
150g mentega
secubit garam
60-80g air

bahan inti
A
150g bawang di hiris halus
3 tbsp minyak
B
2 batang daun bawang di potong
C
150g susu
150g krim whipping
D
100g parutan keju cheddar
E
3 biji telur
F
garam secukup rasa
lada secukup rasa
sedikit serbuk kulit kayu manis - kakak tak bubuh

cara
1. dadukan mentega dan gaul dgn tepung hingga menjadi seperti serbuk roti
2. tambah air dan adun menjadi doh - bentuk menjadi bebola dan leperkan
- balut dgn pembalut plastik dan simpan dalam peti sejuk selama 30 minit
3.canaikan pastri di antara 2 helai pembalut plastik menjadi 3mm tebal
4. potong dan lapikkan ke dalam acuan tat yg telah digris
5. panaskan minyak di A tumis bawang hingga perang dan lembut - ketepikan dan biar sejuk
6. bubuh sedikit A dan tabur sedikit B di atas pastri
7. masak C sehingga panas dan masukkan D dan kacau hingga sebati
8. tambah E yg telah di pukul dan di ikuti dgn F - kacau hingga sebati
9. isikan tat dgn adunan tersebut
10. bakar pada suhu 200'C selama 25 minit atau sehingga kekuningan


kakak belajar buat cakoi ni di cooking class petronita kat sini
di ajar oleh puan hazila hassan... terima kasih zila...
bahan dan cara buat cakoi ni mudah je...
pagi2 pun kakak sempat buat untuk sarapan dan bekal anak ke sekolah
tambah pulak ada kuah kari semalam untuk di makan dgn cakoi ni...
tak payah kakak buat sosnye...

cakoi


cakoi

bahan
500g tepung gandum
1 tbsp yis
1 1/2 tbsp gula
3 tbsp minyak jagung
1 tsp garam
1 tsp baking powder
1 tsp soda bikarbonat
2-3 ulas bawang putih - tumbuk halus
2 cawan air suam

cara
1. campur kesemua bahan dan gaul rata - biar mengembang selama 1/2 jam
2. panaskan minyak utk menggoreng
3. keluarkan adunan - uli dan canaikan setebal lebih kurang 1cm
(adunan ni memang agak lembek - taburkan tepung semasa menguli dan mencanai)
4. potong selebar 2 1/2 cm x 10cm dan potong tak putus di tengahnye
5. angkat dan tarik sedikit sebelum memasukkannye kedalam minyak panas
6. goreng hingga kekuningan

sos

bahan
6 tbsp cili kisar
9 tbsp gula
6 tbsp cuka
1 1/2 cawan air
2-3 ulas bawang putih - tumbuk halus
1 tsp garam

cara
1. campur semua bahan dan masak hingga mendidih


beberapa hari lepas kakak masak sambal tahu dgn udang dan kucai
udangnye tak nampak kan... menyorok agaknye

sambal tahu dgn udang dan kucai




Tuesday, 13-Jan-2009 11:14 Email | Share | | Bookmark

 
 
 
View all 4 photos...


assalamualaikum
masih cerita pasal bercuti.... 2 hari terakhir
hari ke 8 masih di syria
hari ke 9 kami bertolak dari syria ke jordan dan terus balik ke sudan

pagi hari ke 8 di syria kami melawat makam sahabat2 dan keluarga nabi
kemudian ke makam habil (anak nabi adam)
lepas tu melihat permandangan damascus dari atas bukit


petang tu kami ke souq lagi tapi kali ni pegi makan aiskrim istimewa katanye di sana
aiskrim ni di buat dgn cara tradisional
boleh tahan juga rasanye


hari ke 9 kami bertolak balik ke jordan dan singgah di bosra


di bosra terdapat sejarah peninggalan zaman rome
rome theater


sampai di jordan kami terus ke airport dan bertolak balik ke sudan pada malam tu juga




Friday, 9-Jan-2009 20:04 Email | Share | | Bookmark

 
 
ayam masak lemak cili api
kacang buncis goreng dgn cendawan dan udang
apam mekar - jasmeen


kakak selalu masak ayam masak lemak cili api ni...anak2 suka makan...
ada kat entry yang lepas2
musim sejuk ni adalah kacang buncis kat sini... kalau dah masuk musim panas nanti
sebiji kacang buncis pun tak nampak...
kakak goreng je dengan cendawan dan udang
apam mekar ni pulak kakak ikut resepi jasmeen... tapi tak mekar lah meen... nape ye?

roti pintal kismis
ban mentega kelapa


roti pintal kismis
bahan
A
250g tepung roti - kakak guna tepung gandum biasa
2 1/2 tbsp gula
1/2 tsp garam
1/2 tbsp susu tepung
1/8 tsp serbuk kulit kayu manis
2 tsp yis segera
B
1 biji telur
100ml air sejuk
C
25g mentega
D
120g kismis
cara
1. cuci dan keringkan kismis
2. adun A hingga sebati campur B dan uli hingga menjadi doh
3. tambah C dan terus menguli doh menjadi lembut dan kenyal
4. tambah D dan gaul hingga sempurna biar ia naik selama 60 minit atau berganda saiznya
* untuk cara 2-4 kakak guna bread maker
5. bahagikan doh menjadi 100g sebahagian bentuk menjadi bebola dan biar selama10 minit
(dapat 6 bahagian)
6. gulung doh menjadi panjang dan tirus 30cm panjang
pintal 3 gulungan seperti bentuk tocang
7. biar menaik selama 45 minit atau berganda saiznya
8. sapu dgn telur dan bakar pada suhu 180'C selama 20 minit

ban mentega kelapa
bahan
ban manis asas
A
480g tepung roti
120g tepung gandum
* kakak guna 600g tepung gandum biasa
110g gula
10 g garam
20g susu tepung
4 tsp yis segera
B
1 biji telur
300ml air sejuk
C
60g mentega
inti
60g mentega
150g gula
1 biji telur
150g kelapa parut kering
cara
1. sediakan inti~putar mentega dan gula hingga lembut dan gebu
tambah telur dan putar hingga tidak berbintil
2. bentuk adunan menjadi bebola setiap satu 30g dan ketepikan
campur kelapa parut dan gauk hingga sebati
* cara menbuat doh sama seperti membuat roti pintal diatas
3. bahagikan doh kepada 60g sebahagian bentuk menjadi bebola dan biar selama10 minit
4. ratakan dgn cermat dan balutkan inti kelapa
5. canaikan doh menjadi bulat bersaiz 14cm dan lipat dua kali menjadi 1/4 bulatan
6. potong pembukaan di tengah2 doh bulat yg sudah di ratakan
buka bahagian pembukaan yg telah di potong membentuk V supaya boleh melihat inti
7. biar menaik selama 45 minit atau berganda saiznya
8. sapu dgn telur dan bakar pada suhu 190'C selama 12-15 minit


Wednesday, 7-Jan-2009 10:42 Email | Share | | Bookmark

 
 
 
View all 8 photos...


hari ke 5 percutian kami dan hari pertama di syria

melawat tempat2 bersejarah sekitar damascus
antaranya umayyad mosque


membeli belah di souq


dah penat membeli belah pergi makan pulak


hari ke 6 kami bertolak ke lebanon
kami tak bermalam di sana
kami meghabiskan masa sehari ni di lebanon

perjalanan ke sempadan lebanon
pemandangan beirut dari atas bukit sebelum sampai ke sana dan
laut mediterranean


jeita grotto (a wonder of nature in lebanon)
gua yg penuh dengan berbagai bentuk 'stalactites dan stalagmites' yg menakjubkan
tapi sayang... tak boleh amek gambar...


dlm perjalanan balik ke syria sempat amek gambar batu tengah laut tu tak ingat namanya
yg senyum gembira tu balik dari shoping kat kedai duty free di sempadan lebanon syria



hari ke 7 percutian jalan2 lagi di souq yg tak jauh dari hotel kami

sempat melawat al azem palace


biasa lah... dah jalan2 mesti lapar... pergi makan...
nama makanan kakak tak tau dorang yg pesan
kakak makan jer...


cukup lah dulu ye sambung di entry yg lain pulak nanti






Monday, 5-Jan-2009 20:05 Email | Share | | Bookmark

 
 
 
View all 4 photos...


masakan kakak beberapa hari yg lepas... tak sempat nak edit...

ikan kerapu masam manis & taugeh goreng dgn udang

bahan dan cara masak semua org tau kan...
taugeh tu kakak buat sendiri (kat sini tak ada jual taugeh)

singgang daging & terung sambal udang kering

singgang daging
bahan
daging
bawang merah(hiris)
bawang putih(hiris)
halia(hiris)
kunyit hidup(hiris/tumbuk)
serai(titik)
daun kunyit
cili api
garam
asam keping-
air
cara
masuk semua dlm periuk dan masak hingga daging empuk

terung sambal udang kering
bahan
terung(potong kecil dan goreng hingga kekuningan)
cili kering(kisar)
bawang merah(kisar)
udang kering
garam
cara
panaskan sedikit minyak gorengkan udang kering
tambah cili dan bawang tumis hingga wangi
masukkan terung yg telah di goreng dan gaul rata

pizza

buat sarapan utk anak2
utk buat pizza ni kakak guna resepi doh asas roti je...
ratakan dan sapu pes tomato
pas tu tabur je ape2 yg kite suka kat atas nye
last sekali taburkan cheese dan bakar

nasi mandy ke mendi ke... tah kakak pun tau nak sebut
kebab & shawerma


gambar ni kakak ambil semasa makan di restoren syrian food di sini
yg ada ayam kat atas tu nasi mandy
yg ada kentang goreng dan jeruk timun tu kebab ayam
yg berbungkus panjang tu shawerma ayam



[<<  <  1  [2]  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net