Image Hosted by FileHive.com
By: alfahanum md yunus

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Wednesday, 12-Nov-2008 17:02 Email | Share | | Bookmark

 
 
 
View all 6 photos...



wajah2 ceria cik kiah


isteri duta pun ikut sama


cikgu pun ada




baru nak kenal peralatan


sesi mencuba... baru first time guna alat2 tu


ni lah hasil nye... comot nye..


yg ni pun sama


Sunday, 26-Oct-2008 15:26 Email | Share | | Bookmark

mee udang
kek buah
roti




mee udang

bahan
2 bungkus mee kuning (kakak guna spaghetti)
telur rebus
sayur sawi (kakak guna kobis celur)
cili merah
bawang goreng
limau nipis
tauhu

bahan kuah
1kg udang
1 genggam udang kering
15 ulas bawang putih
8 ulas bawang merah
5 sudu besar pes cili
sedikit belacan, serai dan lengkuas
sos tomato
minyak utk menumis

cara
1. asingkan isi dan kulit udang
2. rebus kulit udang - kisar dan tapis air nya
3. kisar semua bahan kuah kecuali udang dan sos tomato
4. tumis bahan kisar
5. tambah sos tomato
6. tambah air kulit udang - tambah air utk kuah yg lebih
7. biar hingga mendidih - masukkan isi udang



kek buah ni keras sikit
tak payah lah kakak bagi resepi ye..



roti (doh asas)

bahan
300g tepung gandum
3 tbsp gula
1/2 tsp garam
1 tbsp susu tepung
2 tsp yis segera
1 biji telur
150ml air sejuk
30g mentega

cara
1. kakak guna bread maker utk menguli - biar hingga menaik
2. roti sosej gulung - ambil sedikit doh - gulungkan pada sosej - biar menaik - sapu telur
* roti2 ni kakak bentukkan ikut suka je... bila dah menaik sapu telur dan taburkan cinnamon powder yg di campur gula - bakar 180'C 15min


Tuesday, 21-Oct-2008 19:10 Email | Share | | Bookmark

tagine
buah kurma
roti gulung


Tagine ni masakan orang morocco. Masa pergi melancung ke sana tahun lepas sempat lah beli tagine ni bawak balik... siap beli rempahnye sekali. Tu yang sesekali buat masakan tagine ni. Sedap rempahnye.
Resepinye tak ada.. hentam je...
Masa makan kat sana tu dah boleh lah agak bahan dan cara memasaknye.
Wah.... macam lah pandai sangat....
Ni lah lebih kurang rupa masakan nye.





Ni pulak buah kurma.. manis... rangup je rasanye...
Mula2 makan tak suka sebab ada rasa kelat2 sikit..
Dah lama2 makan tu sedap pulak... pastu selalu lah beli.





Ha... buat roti gulung lagi... kali ni gulung cara lain pulak.
Tak tau nak letak nama apa... roti gulung jugak pun tak ape lah.
Resepi... sama je dengan yang kakak buat sebelum ni.
Selalu buat roti ni bukannye ape.... untuk bekal anak2 dan ayahnye.
Kalau terlambat bangun pagi tak sempat nak buat sarapan yg lain roti dah ada kan...
Kat sini bukan macam kat m'sia boleh beli je...



Sunday, 19-Oct-2008 17:10 Email | Share | | Bookmark

pau
karipap




untuk buat pau ni kakak guna tepung pau
kakak beli di kedai yg menjual bahan2 untuk buat kuih (di malaysia)
tak ada resepi
kat peket tu cuma di tulis tambah air yis dan lelemak sayuran
sukatan nye ada juga di tulis di situ
kakak bubuh inti kelapa

inti kelapa

bahan
125g kelapa parut kering
100g gula melaka/gula merah
50g air
1/4 sudu teh garam
sedikit daun pandan

cara
1. masakkan air gula melaka garam dan daun pandan hingga gula larut
2. campur kelapa parut dan terus memasak hingga adunan menjadi pekat dan kering
3. biarkan sejuk



karipap

bahan inti
2 tbsp minyak
1 biji bawang besar (di cincang)
200g daging kisar
1 tangkai daun kari
3 tbsp serbuk kari daging
sedikit air
300g kentang (di potong kiub kecil dan di rebus)
6 tangkai daun sup (di cincang)
sedikit garam dan gula

cara
1. tumis bawang
2. tambah daging kisar
3. tambah daun kari serbuk kari dan air
4. tambah kentang yg telah di rebus tadi dan daun sup
5. tambah garam dan gula

bahan pastri
500g tepung gandum
1/4 tsp garam
170g mentega
sedikit air

cara
1. campur tepung garam dan mentega gaul rata
2. tambah air sedikit2 hingga menjadi doh


Saturday, 11-Oct-2008 16:17 Email | Share | | Bookmark

 
 
 
View all 6 photos...


Malam tadi bertempat di dewan serbaguna komplek, blok kami (blok a) mengadakan jamuan hari raya aidilfitri. Jemputan terdiri dari penghuni2 blok B, kedutaan, pelajar2 malaysia dan sebahagian dari pekerja2 di sini. Antara aturcaranya bacaan doa, ucapan dari warden blok a, bacaan al quran dan ada juga acara hiburan.
Di bawah ni gambar2 disekitar majlis tersebut.







Di bawah ni pula gambar2 juadah yang di hidangkan utk para tamu.
Oleh kerana dah puas makan rendang dan ketupat kami hidangkan nasi putih dan lauk-lauk kampung.











[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net